wonderen...... - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Remy Berg - WaarBenJij.nu wonderen...... - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Remy Berg - WaarBenJij.nu

wonderen......

Door: Remy.

Blijf op de hoogte en volg Remy

09 September 2010 | Bolivia, Cochabamba

bestaan er wonderen in de wereld? dat is iets wat ik me regelmatig afgevraagd heb tijdens mijn leven hier in Bolivia. en ik heb er redenen voor met deze vragen in mijn hoofd rond te lopen. ik zal het uitleggen......

laat ik beginnen met het ongeloofelijke verhaal van de vader van Malem, Fernando. we hebben een rottijd achter de rug. op een dag werd Fernando met spoed naar het ziekenhuis gebracht, hij voelde zich niet goed, al een hele tijd niet, maar was te koppig naar een dokter te gaan. in de tuin is er een indiaans ritueel uitgevoerd (interresant), maar de klachten bleef hij houden! eenmaal in het ziekenhuis direct door de scan gehaald en de boze voorgevoelens werden werkelijkheid, hij had een kanker gezwel in zijn darm. daarna is het allemaal heel erg vlug gegaan, we zijn dagelijks op en neer gereden naar het ziekenhuis, en in totaal is Fernando 5 keer onder het mes gegaan om de gezwellen weg te halen. het was een verschrikking hem in het ziekenhuis bed te zien liggen. en toch, waren de operaties perfect verlopen, er is in totaal meer dan een meter darm weggehaald. het gevolg hiervan is dat hij nu met een stoma moet leven! hij kan niet meer op de natuurlijke manier naar de toilet. mensen die dit lezen, neem van mij aan dat dit een ongelooflijk grote verandering is in het leven, ook Fernando was er echt depressief van. met veel praten en in het begin veel hulp bij het verwisselen van de stoma hebben we hem er met ons allen doorheen geslagen!
Maar dan nu ´het Wonder´.
Iets later heeft hij een nieuwe scan gekregen. en alsof de duivel er mee speelde, een nieuw kankergezwel werd ontdekt! en deze keer een vuile, agressieve soort! iedereen weet dat ik hier in een Christelijke familie terecht gekomen ben, en het belangrijkste element van deze rotperiode was bidden, samen bidden met de familie onder elkaar. dat waren hele bijzondere momenten die ik niet snel zal vergeten, soms deden Jeroen en Bart er ook aan mee om steun te betuigen. en jullie kunnen het geloven of niet, het gevoel tijdens zulke gebeden was onbeschrijfelijk mooi! hier zeggen ze ´alles is mogelijk voor hij die gelooft´. nu heeft Fernando zijn laatste test gehad en ook een laatste scan gekregen. het klinkt echt als zo´n verhaal van TV, de doktoren kunnen het niet geloven en weten heel zeker dat ze een gezwel hebben zien zitten, maar zonder operatie, is het 100% verdwenen, Fernando is 100% gezond verklaard. ook heeft hij in zijn zieke periode een bijzondere sap gedronken, NONI genaamd, van een vrucht die enkel groeit in tropische gebieden, waaronder Chapare, Cochabamba. een sap die tegen de kanker ingaat!

een wonder echt waar!!!!!!!!!!!!!


het volgende wonder is onze zoon Christopher, ik wil er eigenlijk niet eens veel woorden aan kwijt, in 1 zin: het mooiste en kostbaarste geschenk op Moeder Aarde!!!!!

verder gaat mijn leven hier door op een mooie, bijzondere manier. ik blijf zeggen dat elke dag vernieuwend en bijzonder is voor me. de bergen blijven iets magisch voor me, de bevolking een waar geluk om tussen te mogen leven en werken.

met Malem is alles perfect, ze is volop aan het genieten van Christopher! tussen ons beiden ook alles liefdevol!

eergister naar de Awatiñas geweest! dit is een folkore muziek groep uit La Paz! samen met jeroen en bart! zij hadden nooit eerder van de muziek gehoord, ik kende het wel al. dit is voor mij, de beste band uit Bolivia, echte inheemse muziek, zoals het al honderden jaren in het Andesgebied gespeeld word. de tante van Malem had voor ons kaartjes geregeld, en wat voor kaartjes, we hadden de VIP stoelen voor ons drie!!!! waar dus normaal de president zou zitten! voor een keertje wel grappig haha! wat een optreden was dat, we hadden kippevel op onze armen. iedereen kent Los Kjarkas, maar dit was veel en veel inheemser. ´Echt Bolivia´. het merendeel van de nummers word gezongen in het Aymara, een andere inheemse taal dat rondom La Paz gesproken word!

dan nog dit, ik heb al vele boeken versleten hier en in Nederland. ik ben heel blij dat ik hier boeken ontvang van mijn oma, Tineke. het boek dat ik nu aan het lezen ben staat nu, al ben ik nog niet op de helft, op mijn nummer 1! het is het waargebeurde verhaal van ´ZEVEN JAAR IN TIBET´! wow, wat een avontuur, vrienden dit zal jullie stuk voor stuk aanspreken, zoek het!!!!! zijn hele vlugtocht door het Himalaya gebergte in Tibet en Nepal. de film is dan echt maar onzin vergeleken dit boek! oma bedankt!!!!!! een goede keus, want over Bolivia word wel gezegd dat het het Tibet van Zuid Amerika is door de hoge ligging en de cultuur!


ik wil de groetjes doen aan iedereen die geintereseerd is in dit verslag!
dikke knuffel!

Remy.



  • 09 September 2010 - 23:16

    Koen:

    Wow, wat een verhaal weer man, ik vind er niet eens de goede woorden voor

    te extraño, amigo

  • 10 September 2010 - 06:00

    Dilan En Maris:

    Wow.. wat een prachtig verhaal!
    Gelukkig dat het niet alleen een mooi verhaal geworden is, maar wij zijn heel blij met de goede afloop!
    Wow.. wat is jullie zoontje toch een schattig menneke! leuk die foto's!!
    Groetjes aan Malem en de Family!

  • 10 September 2010 - 06:28

    Floor:

    Wauw Remy, goed om weer eens iets van jou te horen en dan zó'n ongelofelijk wonderverhaal! M'n mond valt open. Wonderen bestaan dus toch!?
    En het menneke ziet er goed uit!
    Veel liefde en plezier ook daar.
    Groetje, Floor

  • 10 September 2010 - 06:46

    Ingrid:

    Geweldig Remy...wat een goede afloop, inderdaad een wonder!
    Leuke foto's van Christopher, wat een droppie!!!!
    Lieve groet daar,
    Hans en Ingrid

  • 10 September 2010 - 08:05

    Paultje:

    Ik moet zeggen dat ik normaal ietwat te rationeel ben voor dit soort verhalen, maar jouw verhaal wil ik meteen aannemen! Is er dan toch...? Mooie foto's man vrolijk! Groeten daar!

  • 10 September 2010 - 09:35

    Gerben:

    He maatje!
    Fijn om weer iets te lezen!
    En wat een geweldige foto's!

    Ik heb laatst de film voor het eerst gezien!
    Die ontzettend veel indruk maakte op mij!
    Ik zal zeker het boek gaan lezen, omdat ik ook weet dat die vaak nog beter zijn!!

    Dikke knuffel en heel veel liefde en groetjes voor het gezin! En voor jou gezin!

    Pols

  • 10 September 2010 - 09:54

    Maartje:

    Hoi Remy en Malem,
    Al ken ik de vader van Malem niet goed, ik heb hem leerkennen als een allervriendelijkste en betrokken man. Wat ontzettend naar dat hij zo ziek is geweest maar wat een ontzettend goed nieuws dat het nu goed gaat!
    Het gevoel wat je omschrijft met de vader van malem, met malem en christofer is zo bijzonder! Geniet ervan!
    xx

  • 10 September 2010 - 09:56

    Steven En Daniëlle:

    Hey Remy,

    Wat een kippenvel tijdens het lezen van dit verhaal, wat is het leven soms toch complex en intrigerend!

    Fijn om te lezen dat jullie zo genieten van elkaar en Christopher! We waren laatst bij je ouders, en hebben een flink aantal foto's van hem gezien (ze zijn zoo trots, echt super om te zien!)

    Heel veel succes met alles wat nog komen gaat, we hopen dat jullie allemaal in goede gezondheid, nog jaren van elkaar mogen genieten!!

    Veel lieve groeten,

    Steven en Daniëlle van den Berg

  • 10 September 2010 - 16:19

    Pascal:

    Mooi verhaal en mooie fotos Remy! Dikke knuffel voor jullie 3en!..

  • 10 September 2010 - 17:37

    Ylonka En De Rest:

    ha jongen,jaja wat een wonderen toch allemaal....We zijn aan het aftellen om al die wonderen zelf te komen bekijken.Nog 3 maandjes.Was laatst erg gezellig op skype,doen we vaker....
    dikke kuzzzz van ons allemaal

  • 10 September 2010 - 21:57

    Mama En Papa:

    wat zijn wij ontzettend trots op jullie.
    wij zijn inderdaad aan het aftellen, het kan niet vlug genoeg gaan.
    wij willen nu die kleine christopher wel eens lekker vasthouden en knuffelen.
    maar dat geldt ook voor jullie.
    dikke kuzz van ons
    we love you/
    papa en mama

  • 10 September 2010 - 22:58

    Joyce:

    Remy!! Wat een verhaal weer en inderdaad, wat een wonderen..Ongelooflijk!!Heel fijn om te horen dat het nu weer allemaal goed gaat.. Wat een dotje is die kleine;)! Heerlijke foto's. Liefs van mij!

  • 12 September 2010 - 11:51

    Yvonne:

    Hoi Remy,
    Dat wonderen nog bestaan, fijn dat alles goed is gekomen, gezondheid is het allerbelangrijkste.
    Je verhaal had ik al van Yolanda en Remko meegekregen maar het weer lezen is wel bijzonder.
    Aan de foto's te zien groeit Christopher goed, het is een mooi en leuk manneke, ben er maar trots op. Veel liefs aan Malem en een dikke knuffel.

  • 12 September 2010 - 19:23

    Manon En Jeroen:

    Lieve remy en malem!

    Ook wij zijn aan het aftellen tot we naar jullie toe kunnen komen en met de kleine christopher kunnen spelen! En lees dat boek maar snel uit, want ik (manon) wil het ook graag lezen :)!

    Liefs en een knuffel voor christopher en malem!

  • 12 September 2010 - 21:40

    Fenna:

    wat een Schattige foto's van jullie menneke zeg!

    remy wat je ook doet, blijven schrijven.. ik vind je verhalen altijd erg mooi!

    ook mariska is bijna uitgeteld die staat op springen...

    knuffels ook voor malem en christopher

    xx

  • 13 September 2010 - 11:18

    Carla:

    Hé Remy,

    Heerlijk om weer van jou te horen. Je schrijft zo recht uit het hart, dat het altijd andere harten (waaronder het mijne)raakt :)
    Lang, lang geleden, waren zuid-amerika en azië 1 continent met 1 rijke, verontwikkelde beschaving. Maar door aardverschuivingen ontstonden er 2 continenten; Zuid-Amerika en Azië. Het verontwikkelde en wijze volk splitse daardoor ook op. De ene beschaving trok zich terug in de Andes en de andere in Tibet. Vandaar dat je ook dingen herkent uit het boek 7 jaren in Tibet, denk ik. Misschien kan je oma ook het boek 'de kracht van water'opsturen. Dat spreekt je ook zeker aan.

    Wellicht dat het zicht geeft op het wonder van je schoonvader.Wat fantastisch dat hij gezond verklaard is!
    Christopher straalt een en al blijdschap en liefde uit. Wat een lekker ventje!
    Blijf je verwonderen en blijf schrijven en delen Remy!!! Dikke groet,

    Carla Pijnenburg

  • 13 September 2010 - 12:58

    Maria:

    Remy,
    Met een brok in mijn keel doe ik je de groeten en wens ik je alle liefs en goeds, ook voor je familie.

  • 16 September 2010 - 12:27

    Harmen:

    Ik weet, naast deze geweldige ervaringen, nog een wonder... maar volgens mij heb ik daar net m'n mail naar jou mee afgesloten!!!

    My true religion, my simple faith is in love and compassion. There is no need for complicated philosophy, doctrine, or dogma. Our own heart, our own mind, is the temple. The doctrine is compassion. Love for others and respect for their rights and dignity, no matter who or what they are - these are ultimately all we need.
    - HH the Dalai Lama

    * Wonders exist, within ourselves! *

  • 16 September 2010 - 12:31

    Harmen II:

    Ik geloof zeker dat er zoveel wonderbaarlijks mogelijk is als je maar hoop, vertrouwen en geloof hebt! Positiviteit!!

    You can look to the stars in search of the answers
    Look for God and life on distant planets
    Have your faith in the ever after
    While each of us holds inside the map to the labyrinth
    And heaven's here on earth

    We are the spirit the collective conscience
    We create the pain and the suffering and the beauty in this world

    Heaven's here on earth
    In our faith in humankind
    In our respect for what is earthly
    In our unfaltering belief in peace and love and understanding

    I've seen and met angels wearing the disguise
    Of ordinary people leading ordinary lives
    Filled with love, compassion, forgiveness and sacrifice

    Heaven's in our hearts
    In our faith in humankind
    In our respect for what is earthly
    In our unfaltering belief in peace and love and understanding

    Look around
    Believe in what you see
    The kingdom is at hand
    The promised land is at your feet
    We can and will become what we aspire to be

    If Heaven's here on earth
    If we have faith in humankind
    And respect for what is earthly
    And an unfaltering belief that truth is divinity
    And heaven's here on earth

    I've seen spirits
    I've met angels
    Touched creations beautiful and wondrous
    I've been places where I question all I think I know
    But I believe, I believe, I believe this could be heaven
    We are born inside the gates with the power to create life
    And to take it away
    The world is our temple
    The world is our church
    Heaven's here on earth

    If we have faith in human kind
    And respect for what is earthly
    And an unfaltering belief
    In peace and love and understanding
    This could be heaven here on earth

    - Tracy Chapman

  • 20 September 2010 - 20:31

    Bart:

    Remy we hebben het er net weer uitvoerig over gehad.
    Zeven Jaar In Tibet ligt op mijn nest en ik ga straks de eerste woorden lezen!

    Wat wij hier meemaken en doen is af en toe niet met woorden te beschrijven, maar je brengt het echt heel bijzonder mooi man!!! Ik kan zelf al niet wachten op je nieuwe bericht over wat we de afgelopen weken weer hebben meegemaakt man.

    Wonderen bestaan en God is `hier`.

    Abrazo de Bart, amigos para siempre.

  • 25 September 2010 - 21:32

    Ans V.d.Meijden:

    Nu snap ik waarom ik al lang niets meer van je gelezen heb
    en wat een prachtige foto's van je zoontje
    veel geluk en liefde toegewenst


  • 19 Maart 2011 - 18:57

    Monique :

    hallo, ik heb het verslag gelezen, in drukwekkend allemaal. Ik hoor weleens verhalen van je ouders en moet zeggen dat ik respect heb gekregen wat je allemaal doet.
    Vandaar ik ook even wilde reageren.

    vr.gr. Monique Nelen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Het grote avontuur, de grote droom wordt werkelijkheid....

Recente Reisverslagen:

23 November 2011

Fernando Claros Herbas

13 November 2011

'El Mundo Verde Travel'

22 September 2011

veel aan de hand.

20 September 2011

Vreemde verschillen

08 Augustus 2011

WAMBERG
Remy

de Cerro Tunari (5035m), mijn thuisbasis in Cochabamba Bolivia,.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 135382

Voorgaande reizen:

22 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: