Top der Toppen. - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Remy Berg - WaarBenJij.nu Top der Toppen. - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Remy Berg - WaarBenJij.nu

Top der Toppen.

Door: Remy.

Blijf op de hoogte en volg Remy

27 April 2011 | Bolivia, Sucre

Wauw wauw wauw, de 23e was het dan zover. Een droom zou in vervulling gaan. Eerst had ik de vrijdag ervoor een afspraak met mijn gids (Diego), we zouden even door nemen wat we mee zouden nemen aan materiaal en aan voedsel. We hadden om 3 uur afgesproken en tot mijn grote verbazing stond hij mij zelfs op te wachten, iets wat zelden voor komt in Bolivia. We hadden meteen een geweldige klik, praten praten praten, enkel en alleen over BERGEN. Hij had natuurlijk meteen door dat het voor mij ook haast een passie geworden is. Ik vertelde hem over de vulkaan in Chile die ik met twee vrienden beklommen heb, en de trektocht in Fitz Roy, Patagonie Argentinie. Uiteindelijk afscheid van elkaar genomen met de afspraak dat we elkaar vannacht om 04:30 uur op deze plek zouden treffen om aan de tocht te beginnen.

Die avond had ik telefonsich contact met de derde persoon, een maat van de Fitness, maar die kon niet, met pijn in zijn stem vertelde hij me dat hij voor morgen ingepland was voor een zwaar examen!!!!!

Mijn tas stond al gereed, ben om 04:00 uur opgestaan, afscheid genomen van malemcita en Christopher, en ben met de taxi naar de aangegeven plaats gegaan. Ook nu weer, gedreven door passie en motivatie stonden we op tijd op het vertrekpunt. Vanuit daar hebben we een taxi genomen naar Quillacollo, en vanuit daar een bus richting Morochata! Echt ongelooflijk, het werd direct frisser omdat we de cordillera (bergketen), inreden. En we praten aan één stuk door, alsof we elkaar al jaren en jaren kenden! Hij was 23 dus van de zelfde leeftijd.(bijna).

We reden en reden voort, en het gebergte werd elke meter hoger en hoger, indrukwekkender, indiaanse dorpjes gleden aan ons voorbij. En we bleven maar praten over ervaringen, hij had bijvoorbeeld een geweldig verhaal over de helse beklimming van de Vulkaan Sajama, de hoogste top van Bolivia, (6542 m hoog).

Tot we na een uur of 2 gereden te hebben aan kwamen bij ons vertrekpunt. We stapten uit, haalden de backpacks uit de vrachtruimte en keken rond. Ow man, Diego, wat een gebied joh, echt indrukwekkend, hoge toppen kwamen aan alle kanten uit de bergkammen oprijzen. En de hoogste van deze allemaal was ons doel.

We liepen aan met volle bepakking op de rug, langs rivierstroompjes, langs kleine watervalletjes, door de lucht begonnen de adelaars aan hun eerste vlucht van de dag. We kwamen langs geweldig mooie meren, met een kleur blauw dat niet op de foto vast te leggen valt. Vanaf dit punt is de ´Cerro Tunari´ nog niet in zicht, er liggen nog andere toppen voor hem. op een gegeven moment staan we stil, op een plek waar we over de valei heen keken, en Diego zegt: heb je weleens het geluid van een Condor gehoord als ze vlak over je hoofd komt scheren???, ik zeg nee, ik heb wel verschillende Condors gezien maar nooit zo dicht bij. En exact op dat moment (geloof me of niet), komt er een paartje over onze hoofden gescheerd, en zo laag dat ik het geluid kon horen, zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz, het geluid van de wind dat langs de gigantische veren van de grootste roofvogel ter wereld scheerd. We gaven elkaar een geweldige knuffel van blijdschap, alsof GOD er mee speelde, hij had al jaren geen Condor meer gezien in dit gebied!!!!!!!!!!!!!!!

We kwamen, na nog een aantal andere mooie meren gezien te hebben, aan bij ons basiskamp. Nou lezers, op de foto is het mooi, maar in werkelijkheid is het nog veel indrukwekkender. deze berg op de achtergrond is overigens niet de ´Cerro Tunari´, het is een andere, de ´Huayna Tunari´. Hier hebben we een broodje gegeten, de tent opgezet, en ons klaargemaakt voor de beklimming. Hier kwamen er al groepen lamas nieuwschierig kijken wat er aan de hand was!

Heerlijk om dan aan te lopen zonder bepakking! Alleen mijn verrekijker (bedankt pap werkt geweldig), en een bidon met water.

Wat heel erg interressant is om te vertellen is dat het hele gebied, bezaaid is met fossielen, uit de tijd dat alles hier zee was. Ik heb 2 kleintjes mee genomen als bewijs!

Tot aan de punt kun je ze vinden!
Na weer zo´n twee uur geklommen te hebben kwamen we aan bij een soort mirador (uitzichtpunt), en wat had ik een ongelooflijk geluk, dit was mijn dag, het was zo helder dat we de Illimani 6439 m, hebben zien liggen in de Cordillera Real in La Paz!!!! Wat een plaatje!!!!
Een klein stukje verder omhoog, kwamen we aan bij sneeuw, sneeuw die al 4 weken geleden gevallen is, en voor het grootste gedeelte weggesmolten was, we zitten niet meer in het regenseizoen, dus ook sneeuw word nu schaarser! Toch nog, na 3 jaar een sneeuwbal kunnen gooien!!!

Nog tien minuten vanuit hier en we zijn op de top!

Verder en verder geklauterd, over grote rotsen met fossielen, totdat, ja echt waar, ik stond op de top!!!!!! Op de hoogste top van het uitgestrekte gebied, de Cordillera del Tunari, de uitlopers van de Andes! Het was een geweldig voldaan gevoel, eindelijk, waar ik het al zo lang over heb, waar Malem af en toe helemaal gek van werd (en misschien bart en jeroen ook wel, dat ik zo lang over deze berg heb gepraat)!!!!

Haha Malem zei: remy, ik ben blij dat je hem nu eindelijk gaat beklimmen, dan hou je eindelijk es op over die berg!!!!! (met een grote knipoog).

Vanuit hierboven hadden we ook prachtig uitzicht over de Falso Tunari, de andere lagere punt van de berg! Ook ver in de verte hebben we de Vulkaan Sajama zien liggen. Wat een uitzicht, wat een hoogte, boven de wolken!!!

De afdaling was zo gebeurd en zijn we naar de tent teruggekeerd! Na weer uren geweldig gepraat te hebben met een nieuwe vriend, begon het!!!

De zon ging onder en de temperatuur daalde ongelooflijk! Het werd echt KOUD, een kou die ik in Patagonie niet gevoeld heb. Ik had een thermobroek aan en een gewone broek, muts, twee truien, maar KOUD!!! Met cocablaadjes in de mond stonden we buiten de tent te dansen en te springen om maar warm te blijven. We hebben een heerlijke soep klaargemaakt op het gasbrandertje, en zijn de slaapzak ingekropen. Met alle kleding aan!!! Ik heb niet zo goed geslapen, mijn slaapzak was niet voldoende warm, de volgende ochtend werd ik wakker. Mijn backpack had IN de tent gelegen en op de tas vond ik een stukje IJS!!!

Toen aan de terugtocht begonnen, een andere route, mooi, langs een mooie waterval en honderden lamas! Bij de weg probeerden we mee te liften maar de autos wilden ons niet mee nemen. Op een gegeven moment liepen we in de wolken, koude wind in ons gezicht.

Totdat na een flink stuk gelopen te hebben er een bus aan kwam, een vriend van Diego was de Chauffeur, hij stopte. De bus zat propvol boeren met monden vol Cocablaadjes. Dus de enige oplossing, zittend op het dak van de bus!!!!!

GE-WEL-DIG, zaten we daar door dat mooie gebied op het dak van de bus, beetje koud, maar dat gaf niks natuurlijk. Toen we bij een dorpje aankwamen stopte de bus, het hulpje van de Chauffeur stapt uit en zegt ons: als we langs de politiepost komen moeten jullie ff plat op je rug gaan liggen, zodat ze jullie vanaf beneden niet zien!!!! En we reden weer aan......BOLIVIA WAUW!!!!!!!

Zo kwamen we aan in Quilacollo waar we vertrokken waren, en hebben een trufi naar huis genomen. We hebben allebei een geweldige tocht gehad!!! Gracias Diego, nos vemos pronto ya!!!!!

Bolivia, ik hou van jouw........ elke dag meer..............................


P.s Ow wat was ik blij Christopher en Malem weer een lekkere warme knuffel te kunnen geven!!!!! ................Familie en Vrienden, we zien elkaar snel in JUNI... tot dan.....

Remy.

  • 27 April 2011 - 13:21

    Guido :

    Vet man dat je het hebt gedaan. Echt super

  • 27 April 2011 - 13:27

    Je Broertje:

    Haa jonge,

    Echt super mooi verhaal en super mooie foto's. weer een onvergetelijke ervaring zeg! Echt cool ;) dat je het gedaan hebt. Maar gelukkig ben je ook weer heelhuids terug gekeerd. xxx tot snel!

  • 27 April 2011 - 13:29

    Mama:

    ADEMBENEMEND!!!!!!!!!!!
    HELEMAAL GEWELDIG WAT MOET DIT EEN ERVARING ZIJN GEWEEST.
    EN DAN DIE CONDORS ONGELOFELIJK
    KUZZZZ
    maar ik was ook wel weer blij je aan de telefoon te horen

  • 27 April 2011 - 13:34

    Carla (kw1c):

    Wauw Remy, kom net uit mijn laatste les van vandaag, wat een andere werkelijkheid dan de jouwe :)
    Maar heerlijk om meegenomen te worden in je enthousiasme en avontuur. En wat een prachtige foto's!! Zo'n overweldigende natuur.... om stil van te worden.
    Dikke groet!

  • 27 April 2011 - 14:07

    Corné En Marion:

    GEWELDIG!!!! Wat een mooi verhaal en fantastisch dat jou droom werkelijkheid is geworden. De foto's zijn al fantastisch laat staan dat je dit in het echt ziet. Dikke kus vanuit Hintham.

  • 27 April 2011 - 14:39

    Vul Hier Je Naam In.:

    Vul hier je reactie in...

  • 27 April 2011 - 14:47

    Bartuslava:

    Wat kun jij dat mooi verwoorden zeg, krijg er meteen de kriebels van als iemand zo over zijn passie praat en dan helemaal als de passie bergen is natuurlijk!! Zou graag eens zo'n dergelijke berg met je beklimmen! Mischien iets voor als je dadelijk in Nederland bent? In de Alpen liggen genoeg uitdagingen! Mischien niet zo hoog maar zeker net zo prachtig!

    Keep living the dream!

  • 27 April 2011 - 15:00

    Loes:

    Wauw Remy! Ziet er echt super mooi uit daar! Zo geef je ons ook allemaal weer een reden om terug te komen :)
    Hoop jou, Malem en Christopher te zien wanneer jullie in NL zijn!
    xx

  • 27 April 2011 - 15:20

    Sjors:

    Ha Manneke,

    Wat een mega vette trip heb jij gemaakt zeg!!! één zijn met de natuur kan ook je 2e natuur overtreffen en de eerste worden zoals jij het omschrijft!

    Ik ga volgende week de Wicklow Mountains (IRE) beklimmen maar ben bang dat dat niet zo hoog en gaaf is als jouw klim...

    hasta la pasta!

  • 27 April 2011 - 17:29

    Engelenaartjes:

    whauw,whauw,whauw,helemaal te gek.Hier zijn geen woorden voor.....

  • 27 April 2011 - 19:51

    Magda:

    Geweldig Remi.Je droom is werkelijkheid.
    Ik zie je daar helemaal lopen met een vette grijs op je gezicht die maar niet weg wil gaan ;-)
    Super dat je het gedaan hebt en super dat je weer veilig terug bent.
    Nu op naar juni manneke.
    dikke knuffel voor jou en je gezinneke vanuit Zaltbommel.
    M&M

  • 28 April 2011 - 08:38

    Moises:

    Que bueno amigo!!

    bueno???

    excepcional!!!!

    MARAVILLIOSO!!!

    Finalmente su sueño visto, en vivo!!

    Estoy muy orgulloso de ti y tu amigo!!

    Hasta pronto mi hermano waman!
    Por que realmente te extraño ti mucho!!

    Siempre en mi corazon!!
    Todo mi vida en mi alma!!

    Abrazo! Salut Ukuku


  • 28 April 2011 - 08:39

    Paultje:

    Prachtig verhaal, je neemt me echt mee op reis op deze manier! Super!

  • 01 Mei 2011 - 17:41

    Yvonne:

    Wat een uitdaging ik doe het je niet na. Geweldig om dit te lezen, het is net of je er middenin staat, maar ben ook blij dat het allemaal goed is gegaan.
    Nou kan niet wachten tot juni.
    Groetjes aan iedereen daar.

  • 08 Mei 2011 - 18:40

    Maartje:

    Remy! Wat een een super mooie tocht zeg! Foto's zijn echt super mooi en in het echt waarschijnlijk nog 100x mooier!! En wat super dat jullie naar Nederland komen! :) Heel fijn :) Als jullie een keer een oppas nodig hebben dan hoor ik het wel!
    xxx

  • 18 Mei 2011 - 15:43

    Dilan, Maris&Evi!:

    Wow WOW!!! echt weer gewelidig hoor Remy!!
    Wilde je nog(als nog) feliciteren met de verjaardag van je super mooi menneke!! We hopen dat jullie een fijne verjaardag gehad hebben!! En tot snel? kom je naar NL??
    eerste ontmoeting Evi-Christopher??!
    XXOns

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Mijn eerste reis

Het grote avontuur, de grote droom wordt werkelijkheid....

Recente Reisverslagen:

23 November 2011

Fernando Claros Herbas

13 November 2011

'El Mundo Verde Travel'

22 September 2011

veel aan de hand.

20 September 2011

Vreemde verschillen

08 Augustus 2011

WAMBERG
Remy

de Cerro Tunari (5035m), mijn thuisbasis in Cochabamba Bolivia,.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 135383

Voorgaande reizen:

22 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: